ArtArchiv
13.07.
2014

Kamil Lhoták a knihy

Ilustrace Kamila Lhotáka

Tvorba Kamila Lhotáka je fascinována technickým světem z přelomu 19. a 20. století. Tématem jeho díla jsou automobily, motocykly, vlaky, lodě, vzducholodě, ponorky, balony, vysoká jízdní kola. Ilustrace jsou dobově věrné až dokumentární. Malíř se nespokojuje s pouhým náčrtem, tvoří propracované, komplexní studie plné drobných detailů, podle kterých je možné automobil či letadlo dobově i typově zařadit. Skvělými příklady jsou knihy Balón, křídla, vrtule (1948), Kolo, motocykl, automobil (1950) a Z dějin ponorky, torpéda a potápěcích přístrojů (1956), které Kamil Lhoták nejen ilustroval, ale i napsal.

Stejně jako Lhotákovy grafiky a malby, jsou i jeho ilustrace jedinečné: nezaměnitelným stylem zachycuje sílu okamžiku, atmosféru času a místa. Tento typický rukopis se ukazuje v jeho ilustracích městských periferií. Působí jednoduše, jako skici, vždy ale věrně zobrazují skutečnost. Zároveň je v nich stesk po „starých“ časech, okouzlení technikou, která slibovala řešení všech osobních i společenských problémů.

Kamil Lhoták byl již ve své době vyhledávaným a mezi čtenáři oblíbeným ilustrátorem nejen knih pro děti a mládež, ale i výpravných románů pro dospělé. Mnohé z nich se dočkaly více vydání.

Mezi nejznámější české knihy s Lhotákovými ilustracemi patří Dědeček automobil Adolfa Branalda (1955, 1958, 1963, 1966, 1972, 1986, 1995, 2010), Pohádky o mašinkách Pavla Naumana (1942, 1947, 1949, 1954, 1961, 1967, 2007, 2010), Mládí na křídlech Heleny Šmahelové, knihy Karla Poláčka (Michelup a motocykl, čtyři díly z původně plánované románové pentalogie Okresní město, Hrdinové táhnou do boje, Podzemní město a Vyprodáno) ad.

Kromě českých titulů hojně ilustroval světové romány. Mezi nejznámější české překlady patří knihy Marka Twaina: Tom Sawyer detektivem, Dobrodružství Huckleberryho Finna, Dobrodružství Toma Sawyera, Tom Sawyer detektivem a jiné povídky. Lhoták také ilustroval knihy od Julese Vernea Robur dobyvatel a Vynález zkázy.

Kamil Lhoták velmi intenzivně zasáhl knižní ilustraci svou specifickou otevřeností, která skvěle dokreslovala každý jednotlivý příběh.

Jindřich Chalupecký řekl o obrazech Kamila Lhotáka, že jsou nejen zpodobněním našeho světa, ale i svéprávnou analogií tohoto světa v básnické mohutnosti. Lhotákovi ilustrace by obstály jako volná umělecká díla: jsou svéprávnou analogií světa těch knih, v kterých se nacházejí. Zároveň obsah s formou nelze v knize dělit. Lhoták organicky zapojuje své osobité ilustrace k různým textům a ovlivňuje – v pozitivním slova smyslu, jak to jen jde – tím text, a také všechny čtenáře.

Veronika Rubášová